Wednesday 29 August 2018

Orang Islam dan Masjid - Mundur atau maju?

Sedar atau tidak menjadi bangsa majoriti di Malaysia, iaitu sebagai bangsa Melayu yang mempunyai title haqiqi iaitu Melayu MESTI ISLAM menjadikan anda sentiasa dalam radar perhatian masyarakat sekeliling terutamanya golongan bukan Islam. Sesuatu yang lebih jelas mendapat tempat adalah daripada segi perbuatan atau bahasa halus juga boleh dikatakan dari aspek akhlak. Bermula daripada imej diri orang Melayu sehinggalah kepada bagaimana orang Melayu bercakap,bekerja dan memimpin organisasi dan negara turut memberi impak kepada imej Islam itu sendiri.

Satu perkara yang menarik untuk dijadikan sebagai anjakan paradigma baru adalah dengan melihat institusi pembinaan dan pengurusan masjid itu sendiri. Mengapa masjid? Masjid adalah lambang atau simbol fizikal utama kepada umat Islam. Namun begitu saya yakin apabila entri ini ditulis, sudah ada yang menguap, seolah-olah bosan. Masjid dilihat sebagai bosan, kosong, lesu dan tidak maju?

Setelah bertahun-tahun masjid berdiri teguh dan semakin banyak didirikan di kawasan majoriti masyarakat Muslim, hampir lebih daripada 40% masjid masih terbelakang dalam memenuhi ciri-ciri berikut yang tidak menampakkan masjid dan jemaah masjid membinanya seiring dengan zaman. Antaranya ialah:

1) Pembangunan fizikal

Kebanyakan masjid atau surau yang dibina sewajarnya:

a) Mesra OKU dan warga emas

- setidak-tidaknya membina laluan kerusi roda, penyediaan Quran Braille,simbol Braille pada tombol pintu.
- Apa yang pasti masjid bukan hanya sinonim dengan solat secara berjemaah tetapi sebagai tempat menuntut ilmu. Saya pernah menyaksikan tempat solat dibina di tempat yang mempunyai lebih daripada 10 anak tangga dan tentunya menyukarkan warga tua untuk pergi solat berjemaah.
- Jarang sekali dapat 'mengajak' golongan OKU mendekati masjid bersama-sama dengan golongan normal.

b) Mesra wanita

- waqie di Malaysia menggalakkan wanita untuk turut sama mengimarahkan masjid malahan di satu-satu tempat AJK Masjid majoritinya adalah wanita berbanding lelaki. Namun begitu tidak semua masjid mesra wanita. Beberapa sisi yang pihak arkitek terlepas pandang adalah membuat design yang mendedahkan aurat wanita itu sendiri terutamanya di tempat mengambil wudhu. Terdapat masjid dan surau menyediakan tempat wudhu wanita yang mendedahkan aurat mereka. Pernah solat di beberapa masjid yang dinding tempat wudhu dapat dilihat oleh lelaki yang lalu lalang di situ. Ada masjid yang mementingkan rekaan menarik seperti meletakkan batu-bata yang membentuk formasi geometri namun bentuk formasi tersebut menampakkan aurat wanita yang tidak bertudung ketika mengambil wudhu malah pernah menjadi ruang mengintip melalui lubang geometri oleh remaja lelaki yang nakal untuk melihat wanita yang sedang berwudhu. Ada juga dinding tempat wudhu bersaiz kecil dan rendah dan boleh dilihat oleh penduduk sekeliling yang berada di tempat yang tinggi hanya daripada tingkap rumah mereka!

- Selain itu ada masjid dan surau yang menyediakan tabir yang mudah dilihat oleh jemaah lelaki. Tabir tersebut bersifat transparent dan ini sedikit sebanyak menyebabkan wanita tidak selesa untuk memakai telekung dan sentiasa perlu bertudung. Malah ada wanita yang tidak kisah tentang hal ini sehinggakan tidak bertudung sebaik sahaja masuk ke ruang solat wanita biarpun tabir masjidnya adalah trasnparent!

c) Mesra kanak-kanak dan remaja

- beberapa masjid telah membuat inisiatif membina taman permainan mini, ruang kelas silat dan taekwondo di sudut masjid,padang bola dan court badminton/ sepak takraw supaya kanak-kanak dan remaja lebih 'mesra' datang ke masjid. Ini  merupakan salah satu pendekatan yang boleh dicontohi. Ianya brlaku di beberapa tempat di UK apabila masjid menyediakan tempat bermain kriket/bola dan apa yang menarik adalah imam masjid turut beriadah di situ bersama-sama dengan anak-anak  muda. Apabila tiba waktu solat imam tersebut berhenti bermain dan mengajak anak-anak muda solat bersama-sama!

2) Islam dan alam sekitar

- Saya mencadangkan agar pihak masjid dan surau menyediakan tong kitar semula di sekitar masjid dalam memberi kesedaran kepada sesiapa yang datang ke masjid untuk menyayangi alam sekitar. Bukankah ianya sangat bermakna?

- Masjid juga sewajarnya menjadi tempat paling banyak menanam pokok bunga dan buah-buahan sebagai tanda menyokong bumi hijau dan bersih dan bukan hanya membesarkan tempat parking kereta semata-mata


3) Penjimatan elektrik dan air dan keselamatan ahli jemaah

- Manfaatkanlah teknologi yang  seringkali digunakan untuk renovate rumah dengan membangunkan fasiliti ini di masjid. Alat-alat seperti pili air yang mengawal kuantiti air ketika berwudhu, tenaga solar untuk menjana elektrik di masjid, ruang dinding tempat imam solat dibina dengan baik untuk menggantikan mikrofon  (terutamanya apabila black out) melalui gelombang gema.

- Pertingkatkan keselamatan di masjid dengan menyediakan sistem pemasangan CCTV yang baik selain daripada merenovate masjid melalui permaidani lembut, sejadah dan telekung.

- Binaan masjid yang mempuyai pengudaraan yang baik dan tidak terlalu bergantung kepada aircond sebagai tanda menyokong kelestarian alam sekitar.

4) Program bersifat engagement dan reach out

- Pihak masjid juga sewajarnya bersikap proaktif dalam menggalakkan orang ke masjid bukan hanya laungan azan tetapi keluar dari masjid dan mendekati masyarakat kampung melalui aktiviti gotong royong kampung, pemberian zakat, menziarahi golongan OKU, mendekati golongan bukan Islam di kawasan kita, menggalakkan program silang agama seperti dialog harmoni tentang perbandingan agama dan menggalakkan golongan non-Muslim mengadakan ziarah ke masjid setidak-tidaknya dapat memecah tembok Islamophobia dan mengetahui bahawa masjid dan konsep masjid tidak sekali-kali sama seperti kuil dan gereja mereka.

5) Masjid sebagai tempat perkembangan ilmu

- Masjid bukan hanya bercakap tentang ilmu asas seperti kaifiat solat jenazah dan faraid tetapi perlu disedarkan dengan aspek lain seperti alam sekitar dalam pandangan Islam, Etika kerja dalam Islam, Kekeluargaan dalam Islam, fahaman jahiliyyah kontemporari yang bertentangan dengan Islam dan banyak lagi aspek lain jarang sekali disentuh di masjid-masjid di negara kita.


Masjid satu simbol kekuatan umat Islam, apakah ianya sebenar-benar dilihat sebagai kekuatan atau hanya sekadar rasa kuat dan gah?



No comments: