Anda tentunya pernah mengalami
pasang surut, naik turun dalam dunia perniagaan. Satu perkara yang
merunsingkan setiap peniaga adalah tiada keuntungan dalam perniagaan
yang dilakukan malah lebih buruk apabila ianya menyebabkan anda
mengalami kerugian.
1)
IKLAN , SEBARKAN, MAKLUMKAN
Jika anda belum pernah serius untuk
melakukan pengiklanan berkenaan dengan perniagaan anda maka senarai
semak pertama ini mampu menjadikan perniagaan anda mengaut keuntungan
yang lebih banyak berbanding sebelumnya. Sudah tentu anda pernah
mendengar jenama Singer, Kentucky Fried Chicken dan Lipton, bukan?
Kesemua jenama ini bukan berasal daripada Malaysia tetapi bagaimana
jenama ini terkenal di serata tempat oleh sebahagian besar rakyat
Malaysia? Salah satu tips yang membantu menaikkan jenama ini adalah
melalui pengiklanan. Iklankan perniagaan anda melalui pelbagai cara
supaya anda mempunyai capaian pelanggan yang lebih luas dan potensi
bilangan pelanggan yang lebih ramai. Jika anda mempunyai perkhidmatan
atau produk yang baik namun tidak ramai yang mengetahuinya maka tidak
hairanlah keuntungan perniagaan anda masih lagi di takuk yang lama.
Beberapa contoh platform yang boleh
anda gunakan untuk iklankan produk atau servis perniagaan anda
seperti bantuan daripada keluarga, saudara mara dan rakan-rakan,
melalui media sosial seperti WhatsApp, Instagram, Telegram dan
Facebook. Anda juga boleh memilih medium bercetak seperti banner,
bunting, surat khabar, majalah atau papan iklan.
2)
SENYUM DAN MESRA
Ramai peniaga kurang menyerlah
daripada aspek ini. Ianya dapat dilihat dengan jelas di kaunter
pertanyaan atau khidmat pelanggan. Tahukah anda, kaunter pertanyaan
atau bahagian khidmat pelanggan adalah satu platform yang penting
kerana bahagian inilah yang banyak berhubung secara langsung dengan
pelanggan. Pelanggan juga mempunyai persepsi bahawa bahagian
pertanyaan atau kaunter khidmat pelanggan adalah wakil atau imej
kepada sesebuah institusi atau syarikat. Jika layanan yang diterima
oleh pelanggan adalah teruk atau tidak memuaskan maka sudah pastilah
pelanggan anda akan lari dan berkemungkinan besar terus boikot
khidmat atau barangan anda. Ketepikan masalah anda di rumah buat
sementara waktu supaya anda terus dapat memberikan khidmat yang
terbaik dalam memajukan perniagaan anda dan bukannya menjadikan dunia
kerja anda sebagai melepaskan geram dan kekecewaan kepada pelanggan
yang membawa keuntungan dalam pernigaan anda.
Jika anda bermasam muka, bersikap
acuh tidak acuh, bercakap dengan nada marah, meluat, menghakimi
keputusan pelanggan atau dilihat ‘malas’ untuk melayan pelanggan
maka keuntungan yang baik dalam perniagaan anda berkemungkinan besar
semakin susut dalam beberapa bulan. Namun begitu anda tidak perlulah
menjadi terlalu mesra sehingga pelanggan menjadi rimas. Murah dengan
senyuman dan mesra bukan bermaksud hanya untuk orang yang peramah
tetapi semua orang boleh lakukannya termasuklah bayi!
3)
YAKIN DAN JUJUR
Dunia perniagaan memerlukan anda
untuk menjadi seorang yang yakin dengan khidmat atau produk yang anda
jual. Sebaiknya anda perlu mempunyai pengetahuan asas berkenaan
dengan khidmat atau produk yang anda tawarkan. Bayangkan jika
pelanggan datang dan bertanya produk ini untuk apa? Anda sendiri
tergaru-garu kepala, maka ianya memberi petunjuk bahawa pelanggan
juga mula mempunyai perasaan ragu-ragu terhadap produk atau khidmat
anda. Namun begitu jangan pula berbohong tentang perkara yang anda
tidak tahu, berlakulah jujur kerana kejujuran anda menanam rasa
kepercayaan pelanggan terhadap anda. Peniaga yang jujur menjadi kunci
untuk pelanggan memberi kepercayaan kerana proses pembelian juga
melibatkan kepercayaan.
Pelanggan percaya produk anda mampu
menyembuhkan penyakit kencing manis, pelanggan percaya khidmat anda
sesuai untuk wanita, pelanggan percaya item anda berkualiti. Jika
anda tidak jujur sama ada daripada segi kualiti, kuantiti,
spesifikasi, ciri-ciri dan maklumat maka kepercayaan mereka terhadap
anda akan terhakis sedikit demi sedikit dan jangan biarkan pelanggan
terus boikot produk atau khidmat anda disebabkan sikap anda sendiri!
4)
KREATIF
Checklist ini sangat penting
terutamanya pesaing anda juga menjual produk yang sama. Ada banyak
cara untuk menghasilkan produk atau perkhidmatan yang kreatif
seperti:
(a) Tingkatkan kualiti produk atau
khidmat anda
Sama ada daripada segi isi kandungan
bahan, pakej yang ditawarkan ataupun cara produk atau khidmat anda
dapat dimanfaatkan oleh pengguna.
(b) Kerjasama
Produk atau perkhidmatan anda boleh
digabungkan dengan peniaga yang lain. Contohnya si A mempunyai produk
minyak wangi yang berkualiti manakala anda mempunyai servis
penghantaran yang bagus. Anda boleh melakukan usaha sama
dengan si A untuk meningkatkan keuntungan masing-masing.
Kerjasama
boleh juga berlaku melalui perkongsian keuntungan atau melalui sistem
barter yang dipersetujui bersama. Contohnya anda mempunyai laman web
yang mengiklan pelbagai
barangan. Oleh itu, anda
boleh menawarkan pakej pengiklanan murah atau percuma jika si
penjual yang berminat untuk menggunakan khidmat anda menolong anda.
Contohnya si penjual menolong
anda
berkongsi talian laman web anda kepada 10 orang pelanggan atau
rangkaian yang si penjual tersebut miliki.
(5) MURAH HATI DALAM BERKONGSI
ILMU
Seperti
yang kita tahu berkongsi barang menjadikan
kuantiti barang tersebut semakin
berkurang tetapi berkongsi ilmu menjadikan ilmu yang sedia ada
semakin bertambah. Sikap orang yang suka berkongsi ilmu terutamanya
berkenaan dengan produk atau perkhidmatan anda sendiri akan
menambahkan keyakinan pelanggan untuk membeli atau menggunakan produk
atau khidmat anda. Bukan itu sahaja, ianya dapat memupuk sifat
percaya antara pelanggan dan penjual kerana penjual dilihat
mempunyai ilmu dan kepakaran
tentang apa yang dijual. Contohnya anda seorang mekanik. Jika anda
tidak lokek berkongsi ilmu tentang cara membaiki karburator atau tips
membeli bateri kereta yang baik kepada
pelanggan, terutamanya
pelanggan baru ianya bukan
sahaja menyebabkan pelanggan
anda mendapat ilmu baru
malahan dapat meningkatkan tahap kepercayaan mereka terhadap anda.
Semoga
anda terus berjaya dan bersemangat untuk
meningkatkan keuntungan dalam
perniagaan anda
No comments:
Post a Comment