Wednesday 30 March 2011

Banduan kepada Sang dosa

Salam

Entri kali ini mungkin agak  lari

(manusia yang jadi pencuri,lari dari rumah,mengamalkan seks bebas,bohsia,kaki rempit,penagih,pelacur,perogol,selalu berzina,pergaulan bebas,bersekedudukan,minum arak,pil khayal,kongsi gelap,dll)
DAN
(manusia berdosa di sisi Allah tetapi tak ber'dosa' dari sisi undang-undang makhluk)

Mungkin kerana menginjak usia  yang  semakin ‘tua’ buat diriku
Aku  mengenali  erti  ‘dunia’  dalam rangka sebenar
Bukan dalam rangka  pelajar  atau  dunia dakwah kampus
Tetapi apabila bersama-sama mereka di dalam bas mini
Bersama mereka di tepi-tepi  pasar raya
Bersama-sama mereka di  lorong-lorong
Bersama sama mereka  di jalanan
Bersama-sama mereka dalam tahanan
Dan mengingatkan aku kepada kisah lalu walaupun perkara itu
Berlaku tidaklah lama

Sesungguhnya ujian bukan sahaja menduga  fizikal
Jika itu yang diuji  dijamin ramai orang mampu menanggungnya
Sebenarnya ujian itu  menguji  hati dan perasaan
Itu yang lebih mengesankan,itu yang menguji kesabaran
Kalau setakat  fizikal mungkin tak ada rasa apa-apa
Tetapi kalau hati dan perasaan itu diuji
Itulah  yang menguji tahap kesabaran,ketakwaan dan pergantungan  kita kepadaNya

Oh,begitu hidup seorang dai’e
Sebenarnya dipilih oleh Allah
Cukup segalanya
Punya harta biar sedikit
Punya jiwa yang besar
Ada kesedaran  untuk Islam
Bekal cinta untuk Allah

Tetapi tak semua dapat nikmat tu
Ada manusia yang bermula ‘zero’ dengan Islam
atau 'zero' dengan suasana Islam
semua keluarga tidak membantu menghidupkan Islam dalam jiwa sendiri
Masyarakat sekeliling pun jauh sekali

Terlalu jahil tentang Islam
Mereka masih berusaha untuk  keluar  dari kemelut  itu
Tiada masa nak fikir  tentang orang lain
Sebab ‘sibuk’ untuk keluar dari dunia gelap
Susah sebenarnya nak keluar dari dunia gelap
Dunia yang penuh dengan noda
Dosa seolah-olah bayang-bayang
Tak dapat dipisahkan dari jasad

Dan aku kagum kepada  kamu
Biar pun  perubahan itu sedikit  Cuma
Kerana aku tahu cabarannya  banyak
Terima caci maki
‘oii,kau memang jahat..nak jadi baik konon…’
‘aku tahu kau berubah sekejap je…esok  jadi  jahat  balik…’
‘Kau nak nasihat aku??.kau pun jahat??’

Keluarga tak terima 
Iman ibu bapa pun 'serupa' sahaja dengan kita
Masyarakat pun pandang sebelah  mata
Bukannya mereka nak tolong
Masing-masing menaruh persepsi negatif

Takkan nak  tunjuk  kepada mereka yang aku ni
Sangat  ‘haus’ dengan petunjuk???
Aku tak tahu ke mana aku  nak tuju???
Aku pakai pakaian hitam,aku pakai cap,aku free hair??
Tetapi sebenarnya jiwa aku tak  bebas sebagaimana pakaian yang aku pakai

Kagum dengan kalian
Aku doakan kalian semoga teruslah mencari kebenaran
Carilah sesiapa pun yang dapat bimbing kalian
Biarpun orang itu adalah pak cik-pak cik
Datuk-datuk,jiran,sepupu,adik-beradik kalian sendiri
Cikgu-cikgu sekolah dulu
Ustaz ustazah yang kalian dulu benci kepadanya
Pak imam atau orang 'alim yang kalian pandang secara negatif
mungkin membantu...

Termasuklah Orang yang kalian tak kenal
Katakan kepada mereka
Apa sahaja jawapan yang kalian ingin 
yang telah  kalian soalkan
Dalam maksud mencari kebenaran
Dengan niat untuk mendapat hidayah dan jawapan dari Allah
Melalui manusia yang ditujukan soalan
Bersuaralah dalam mencari kebenaran

Tidak mengapa jika rebah
Bangun dan bertatih semula
Tidak mengapa engkau keluar masuk penjara
Faham yang engkau dalam metamorfosis untuk berubah
Tetapi perlukan masa
Asalkan kalian terus bergerak
Mencari arah untuk terus  melangkah
Mencari  iman kalian
Yang selama ini telah dilupakan
Menuju cinta Allah

Semoga masa kalian menemuinya
Semoga orang di luar sana
Turut sama berdoa dan membantu kalian
Dalam merubah laluan hidup
Menuju landasan kebenaran

Doaku padamu untuk diriku juga
Sebagai seorang yang berada  di luar duniamu
Tetapi duniaku  pun tidak kurang  banyak ujiannya
Cuma  berbeza bentuknya tetapi 
Sasaran ujian tetap serupa
 menguji sejauh mana kuatnya iman kita



 -dari jauh,jangan jadi banduan kepada dosa-

No comments: